Repertuar

LUTNIA SOLO

Dawne instrumenty strunowe szarpane takie jak lutnia, teorba czy gitara barokowa cieszyły się w Europie doby renesansu i baroku ogromną popularnością i uznaniem. Ich dźwięki rozbrzmiewały w królewskich pałacach, komnatach książęcych oraz domach szlachty i mieszczan, którzy byli świadomi, iż nic tak nie dodaje splendoru jak szlachetna muzyka, nic nie bawi szanownych gości lepiej niż pełne temperamentu tańce. Nadwornym lutnistą króla polskiego, jednocześnie elektora saksońskiego, Augusta Mocnego był najsłynniejszy lutnista XVIII wieku – Silvius Leopold Weiss. Taką samą funkcję pełnili w XVII wieku Esaias Reusner ojciec i syn u Piastów książąt Śląskich. Dzieła tych lutnistów, a także wirtuozowski hiszpański i włoski repertuar na gitarę barokową leży w centrum moich zainteresowań. Żywy odbiór ze strony publiczności świadczy, iż muzyka dawna wciąż przemawia swoją ekspresyjnością i że słuszny jest jej triumfalny powrót do współczesnego życia koncertowego.

 

 

 

PROGRAMY

 

 

1. Śląscy wirtuozi lutni


Kompozytorzy: Silvius Leopold Weiss (1687-1750), Esaias Reusner (1636-1679), Denis Gautier (1602/3-1672)

Instrument: 13-chórowa lutnia barokowa 

 

 

2. Fascynujący świat muzyki lutniowej – od słonecznej Hiszpanii po dwór polskiego króla


Kompozytorzy: Gaspar Sanz (1640-1710), Hieronimo Kapsberger (ok. 1580-1651) Silvius Leopold Weiss (1687-1750), Denis Gautier (1602/3-1672)

Instrumenty: lutnia barokowa, gitara barokowa lub teorba

 

/Obydwa programy wykonuję także w wersji półgodzinnej - w połączeniu z innym recitalem, zwykle organowym, w akustyce kościelnej./

 

 

3. Koncert połączony z prelekcją i prezentacją dawnych instrumentów szarpanych – dla szkół muzycznych, domów kultury oraz różnego typu imprez i instytucji kulturalno-edukacyjnych.

ZESPOŁY

UN VIAJE MUSICAL  

muzyka XVII-wiecznych ulic hiszpańskich i dworów włoskich 

 

 

Julieta González – sopran, kastaniety

Anna Wiktoria Swoboda – teorba, gitara barokowa

Marek Toporowski klawesyn

 


 

Naszym głównym obszarem zainteresowań jest XVII-wieczna muzyka hiszpańska, meksykańska i włoska na głos z towarzyszeniem najpopularniejszych wówczas, a dziś zapomnianych instrumentów, takich jak gitara barokowa, teorba i lutnia. Są to zarówno szlachetne pieśni dworskie, pełne temperamentu południowe piosenki rozbrzmiewające na placach miejskich i w prywatnych komnatach, jak i medytacyjne kantaty religijne pisane ku czci Matki Boskiej oraz lokalnych świętych. Od czasu odkrycia Ameryki pomiędzy starym kontynentem a Nowym Światem trwała twórcza wymiana kulturalna. W ten sposób powstała odkrywana dziś na nowo muzyka, w której przepych i dostojeństwo europejskiego baroku splata się z środkowoamerykańską pasją i ekspresją. Naszym zamiarem jest przybliżenie słuchaczom wielobarwnego świata wokalnej i instrumentalnej muzyki barokowej w jej oryginalnym kształcie i brzmieniu. Zgodnie z tytułem niniejszego koncertu – zapraszamy w podróż muzyczną po XVII-wiecznych ulicach hiszpańskich i dworach włoskich!

 

 

Kompozytorzy: José Marín, Gaspar Sanz, Girolamo Frescobaldi, Alessandro Piccinini, Juan Hidalgo, Jean-Baptiste Lully, Francisco Correa de Arauxo, Sebastián Durón i Giovanni Felice Sances.

 

 

 

Anna Wiktoria

Swoboda

 

wiktoria.swoboda[at]gmail.com